Kort en krachtig, waarom dagelijks kort mediteren beter is.

Toen ik begon met mediteren had ik vaak moeite om het vol te houden. Voor mij kwam de doorbraak toen ik bedacht dat ik niet als een volleerd yogi 4 uur zou kunnen mediteren, maar dat ik als beginneling blij moest zijn met bijvoorbeeld 3 minuten. In het begin was dat een hele opgave, maar naarmate ik het ritme te pakken had, kon ik makkelijk meer en langer mediteren.  Kortom; tip van deze dag: begin klein, focus op de herhaling en bouw geleidelijk aan op! Mijn ervaring is dat kort, maar dagelijks mediteren een positiever effect op mijn gemoedstoestand heeft, dan bijvoorbeeld eens per week 20 minuten. Ik probeer dan ook dagelijks op z’n minst een korte sessie voor mezelf te organiseren.

Hier een paar tips om je korte dagelijkse sessie aangenaam te focussen:
Zorg dat je comfortabel gaat zitten, dit mag op de grond, een meditatiekussen maar het kan zeker ook gewoon op een stoel zijn. Houd je rug actief en lang, je hoofd recht en je kin iets in. Laat je handen ontspannen op je benen of in je schoot rusten. Ik vind het prettig om een wekker te zetten, zodat ik niet tussendoor hoef te kijken op de klok. Sluit dan je ogen.
–          Ga met je aandacht naar de delen van je lichaam waar jij contact voelt met de grond, het kussen of de stoel. Voel het contact met je lijf. Neem hiervoor je tijd.
–          Observeer je lichaam, hoe voelt je lijf op dit moment aan? Probeer alleen te voelen, niet teveel benoemen of bedenken waar het vandaan komt. Sta stil bij het gevoel.
–          Vervolgens observeer je de adembeweging. Waar in het lichaam voel je deze? Adem je diep of oppervlakkig? Langzaam of snel? Is er een pauze na de uitademing? Probeer niets te veranderen, wat je ervaart is goed zoals het is.
–          Ik visualiseer vaak dat ik op de inademing via mijn kruin positieve energie mijn lichaam in laat stromen.  Voel hoe je lichaam zich vult met deze energie. Daarna laat ik op de uitademing alles wat ik niet meer nodig heb de grond in zakken, negatieve gedachten, spanningen, alles wat mij niet meer dient, laat ik los. Inademen is positieve energie, uitademen is negativiteit loslaten.

Doe dit totdat je wekker gaat, wanneer je merkt dat je afgeleid raakt door andere gedachten, breng je jezelf op een vriendelijke en milde manier weer terug naar de oefening. Weet dat afgeleid raken volkomen normaal is, dat heb ik ook vaak. In het begin vond ik dit best lastig, maar naarmate ik met meer regelmaat ging mediteren heb ik ervaren dat ik mijzelf gemakkelijker kon concentreren. De dagelijkse beoefening brengt me rust en een heldere geest, waardoor ik beter functioneer en meer geniet van de kleine dingen in het leven.